Den röda tråden

Just nu pågår ett turbulent omkullkastande av mina känslor och tankar. Å ena sidan känner jag tacksamhet till mina nära och andra sidan aningen panik inför min situation, vilket går ut över de i min omgivning. Jag har knepiga värderingar i mitt huvud, ni skulle bara veta... Under milslånga promenader har min syster försökt genomborra mina grundvärderingar som är byggda på en illusion av mig själv och av någon som jag vill bli uppfattad som utifrån. Tillslut vet jag inte om det är jag som vill eller något som jag borde vilja för att jag trott mig vilja det så länge... hm... komplicerat - ja.

Det kan också vara någon som jag uppfattat mig själv som eller trott mig själv vara och ska nu leva upp till den bilden som egentligen inte är integrerad i mig och bottnar inte i den innersta viljan och lusten.

Jag hade faktiskt tänkt uppsöka en coach i Stockholm, ni vet, en riktig licensierad coach som ställer just de där frågorna som gör att du inte kommer undan. Det kostar en hel del att gå dit och jag tvekar, jo, jag tvekar för jag har inte någon garanti för att hon ska slå in på rätt spår hon heller... min väg i livet har varit väldigt krokig och det är svårt att vid min ändå uppnådda vuxna ålder konstatera att, visst, jag har gjort en hel del, arbetat på många ställen, satt upp en och annan föreställning att vara stolt över, visst, men var tog den röda tråden vägen?

4 kommentarer:

  1. Ja men vilken? Det finns ju tusen och dyra är dem, men det är ju en investering? På nåt sätt är jag rädd för att gå till en...

    SvaraRadera
  2. Måste det alltid finnas en röd tråd då? Kan det inte vara så att livet kan fungera med flera trådar i många färger. Så har mitt liv sett ut, om jag summerar. Jag har svängt mig mellan olikfärgade lianer, hittat tillbaka till en gammal och upptäckt en ny. Visst har jag också haft kritiska tvivel om att jag inte gått en rak linje, avundats de som lyckats med det, men kommit fram till att det har gjort mitt liv rikt och mångfacetterat. Och det är jag glad över. Så var stolt Anne, över det du åstadkommit och gjort i livet! The best is yet to come.

    SvaraRadera
  3. Tack Jenny! Jag försöker se det så, jag jobbar på det!

    SvaraRadera