Idag får jag en drivande lust att skriva till alla öppna mottagningar i hela Sverige och berätta för de vilket misstag de gör om de är ensidigt inriktade mot en terapiform. Socialstyrelsen har kommit fram till att de måste skjuta upp beslutet angående KBT som ledande behandling vid depression, se bl.a. följande länk: http://parboork.wordpress.com/ och denna länk: http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/nationellariktlinjer/depressionochangest/depressionochangestborbehandlasmedkbt

Jag vill säga att jag tror ni gör ett misstag i att bara söka KBT steg 1 utbildade till mottagningarna. Det finns så många terapeuter i detta land med psykodynamisk grund och med andra ibland mer fungerande inriktningar som t.ex. gestaltterapi och uttryckande konstterapi. Dessa terapeuter är väldigt bra på det de gör! De har en fokuserad och målmedveten inriktning i det de gör och för det behöver man inte ha KBT verktygen. Fler och fler mottagningar går nu över till att endast ha KBT terapeuter. Jag har under många år gått i olika terapier och provat både det ena och det andra och kommit fram till att det inte är metoden som är det viktiga utan terapeuten, hur hon eller han är som person och terapeut!

3 kommentarer:

  1. Helt riktigt! Att bara satsa på KBT är ungefär lika befängt som att säga att man bara får lov att föda upp en och samma hönsras i hela Sverige (konstig liknelse, kanske, men det var det jag för stunden kom på). Jag kan inte heller förstå vad som har tagit åt dem! Tilläggas kan att min far är terapeut, och han är inte KBT-are utan lösningsfokuserad. Han har jobbat i yrket i väldigt många år och åstadkommer mycket goda resultat. Han börjar oroa sig för vad som kommer att hända med hans anställning... :-(

    SvaraRadera
  2. Jag förstår hans oro! Fler jag känner till har börjat få problem med detta. De får inga jobb p.g.a att arbetsgivarna enbart ser i en riktning en likriktad riktning som bara är inskränkt!

    SvaraRadera
  3. Anne, detta är ett väldigt intressant inlägg som jag gärna länkar till om du inte misstycker. Väldigt väl researchat! Vi har precis samma debatt på gång i UK. Här enas dock i praktiken de flesta terapeuter om att KBT respektive psykodynamisk och mer långsiktig terapi kompletterar vartannat, den ena modellen kan inte ersätta den andra. Snabba fix är inget nytt i samhället; det har länge funnits en dröm om att människor är som maskiner -in och ut på verkstaden om något kniper. Oavsett lagstiftning kommer människan vara en komplicerad varselse. Ibland är KBT utmärkt, med dess fokus på teknik och kognitiva mönster.Ibland är det upplevelsen av en väl fungerande relation som behövs för att bryta invända mönster. Förhoppningsvis får båda modellerna fortsätta att komplettera varandra. Tyvärr har den långsiktiga modellen alltid betraktats som lite för dyr, vilket gör att den kanske förblir i första hand ett privat alternativ. Att terapiutbudet är reglerat, med kvalificerade terapeuter är emellertid fundamentalt! Lycka till med din "resa".

    SvaraRadera