The Great Sperm Race och Mindfulness

Målning av Krister Fridh
Visst finns den där. Längtan.Visst är det så. Att jag längtar efter ett nytt litet liv i magen. Jag tror inte jag har läst om någon änglamamma som inte gör det. Min ålder gör det hela lite anspänt men samtidigt försöker jag övertala mig själv att det gick ju för ett år sedan så varför skulle det inte gå nu?

För nästan ett år sedan blev Tusse till. Närmare bestämt i augusti 2010. Det var så mirakulöst ofattbart att några spermier lyckades simma igenom min som jag trodde odugliga äggledare. The Great Sperm Race hade genomförts. Det är förövrigt en jättebra dokumentär som kunskapskanalen sände 2010 genom UR. När jag såg den dokumentären så gick det verkligen upp för mig hur komplicerat det är att en befruktning kan äga rum över huvudtaget. Det kanske kan låta som något nedslående att se en sån dokumentär. Men för mig var det tvärtom och nu tänker jag på den filmen och blir återigen mer förstående inför livets mysterium och icke självklara fenomen.

Att använda mindfulness i The Great Sperm Race är ett möjligt och mycket bra verktyg, för det gäller nämligen att inte döma sig själv för sin intensiva längtan, sina intensiva tankar på att ett nytt liv ska kunna bli till, sina intensiva optimeringsförsök för att få till det på bästa möjliga sätt och allt detta i en grumlig blandning av sorg. Det gäller även att inte lyssna på det som många säger - "slappna av" så fungerar det. Läste ett inlägg av en tjej som skrev något väldigt sant, hon undrade om man säger samma till de som har cancer med? "Slappna av så går det över, ska du se". Det finns mycket myter kring befruktning. Även där har mytspinnaren spunnit sin väv.

Mindfulness går ut på att acceptera det tillstånd man befinner sig i och om man nu vill så infernaliskt intensivt bli gravid, så är det precis så det är just nu och det är det som gäller. Mindfulness är inte att börja skälla på sig själv när man inte kan "slappna av".

För att minska spänningstillståndet mellan bilden om hur man borde vara för att bli gravid och hur man är så gäller det att acceptera. Det innebär inte för den skull att det är något man gillar eller borde gilla. Resultatet blir att konflikten mellan hur man borde vara och hur det är minskar inombords. Alltså, du behöver inte slappna av, var som du är just nu. Det går att applicera mindfulness på The Great Sperm Race. Jag säger inte att det är lätt, men det går!

5 kommentarer:

  1. Du ger här, den för mig, bästa förklaringen av vad mindfullness kan vara. Tack!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack. Vilken komplimang. :-)

    SvaraRadera
  3. "- Den känslan finns ..." har blivit mitt eget mantra i den här nya livet. Det är något skönt att säga till mig själv. Det lugnar eftersom det innebär att jag försöker att acceptera alla känslor som mina och viktiga.

    Jag har inte läst in mig på mindfulness. Men kanske är det benämningen på mitt mantra?

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket smart sätt att se på det. Jag ska "testa" det jag med för hur mycket jag än försöker koncentrera mig på annat i livet så går tankarna alltid tillbaka till hur gärna man vill ha en levande liten bebis i sin famn...

    SvaraRadera
  5. Riktig bra skrivet! Du sätter ord på tankar jag haft den senaste tiden. Det där med slappna av och om man säger det till cancer patienter är precis något jag sagt till en vän i veckan.

    Ska fortsätta följa din blogg,
    tack
    Sophia

    SvaraRadera