Finns det vackra ord om mens?


Det packas här hemma och i studion monteras väggarna ned. Instrumenten ställs i ett hörn, gullfiberisolering packas ned i stora sopsäckar. Den uppgiften tog jag på mig eftersom Krister får allergi av isoleringen. Mitt i packandet skickar jag febrilt ut PR bladen om oss för att få fler speljobb.

Mitt i packandet funderar jag åter på vilket fokus jag ska ha i mitt arbetsliv. Samma fråga som funnits sen jag var 20 år egentligen. Stress ökar sårbarheten. Ja, det kan jag hålla med om. Stress gör att jag ifrågasätter hela mig igen och undrar egentligen vad jag gör här.

Mitt i packandet ska jag genomföra en kursuppgift.

Mitt i packandet sjunger vi på en sång.

Mitt i packandet skriver jag ned vad som sagts på uppropssidan. Så många berättelser, så många livsöden passerar mitt hjärta. Ikväll grät jag inte. Jag stängde av. Sist jag satt och jobbade med berättelserna grät jag ihållande. De berör mig och får mig att gå igenom Tusses död om och om igen.

Mitt i packandet tar vi upp JULA katalogen och funderar på shopping.

Mitt i packandet kommer den efterlängtande mensen. Finns det något vackert att säga om blodet så skulle jag göra det nu. Ingen gång har väl mensen varit så efterlängtad som nu. Kanske kan min kropp få chansen att komma igång nu, börja en ny cykel. Börja om på något nytt. Det renar, frigör och införlivar hopp.

5 kommentarer:

  1. I våra liv är det väldigt sällan som blodet är välkommen, men ibland så...

    SvaraRadera
  2. Jaaaaa härliga mens :)) mens kram till dej!!

    SvaraRadera
  3. Längtan, i ditt fall förstår jag verkligen att det inte är välkommet men mens, att en utebliven mens på grund av graviditet skulle göra livet så underbart. I mitt fall kommer vi nu försöka i två månader själva och besvikelsen kommer nog infinna sig hos mig när mensen dyker upp nästa gång. Men denna gång var det välkommet för nu hoppas jag kunna få igång min cykel. Stor kram till dig!!

    Tack lisis! :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det finns vackra ord om mens, du skrev själv flera stycken. Alla har vi vår egen relation till menstruation, jag är glad att den finns för det är ett tecken på att hormonerna är i "balans". Vi kvinnor är fantastiska som bär så mycket på våra axlar. Längtan efter barn är svår ibland, även för mig.. Jag hoppas för oss alla! /Nina

    SvaraRadera
  5. Jag avskyr mens, skulle så gärna vilja vara utan den, men inte på bekostnad av att inte kunna få barn ;) så då får jag vackert ha den.
    Förstår din glädje som kämpat så för att få igång din cykel igen. Håller tummarna för att du får en regelbunden cykel och helst kanske inte en mens till utan ett fint plus. Kram

    SvaraRadera