Allt i din bokylla

 
Jag har många kloka vänner. Många. I min vardag så dyker era kloka ord upp. Såvida jag inte är blockerad av mina ibland envisa nedåtgående spiraltankar. När de har tagit makten så dyker inte era ord upp. Men ofta gör dem det.

I hyllorna som vi nu håller på att packa upp massa böcker i, så ryms många intressanta böcker. De är så pass intressanta att de ger inspiration bara genom att titta på omslaget.

En gång när jag var förvirrad så frågade jag en vän om och om igen vad jag skulle göra. Jag ville hitta en tråd, en väg, en hjälp. Jag ville finna något att hålla mig i. Var fanns svaren på alla min frågor? Min vän tittade på mig eftertänksamt och sa sen efter en stund:

- Svaren finns i din bokhylla. Där har du allt du samlat på dig, det du sökt efter i många år, kunskap som du velat förvärva, världar som du velat undersöka, teman som är intressanta eller böcker som bara ger inspiration när livet blivit aningen för ihopträngt. Där har du redan alla verktyg du behöver.

Det är så sant. Alldeles nyss stod jag med en bok i handen och kände en fullkomlig lycka vid tanken på dess innehåll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar