Kalla mig inte vännen

Jag fortsätter på temat elakhet. Jag förstår verkligen inte hur någon kan kalla mig vännen i en chatt eller i en kommentar på Facebook. Jo jag förstår det om det är en vän, men om det inte är mer än en bekanting. Varför kallar bekanta mig vännen? Det blir problematiskt när människor kallar mig tjejen och gumman också. Jag tycker det finns inslag av oäkta tilltal i dessa benämningar. Det finns också en ton av distans, - "Ha det nu bra vännen! So long, hej svejs, nu drar jag gumman, hej på dig tjejen, ha det bra nu". Jag säger bara: USCH!

3 kommentarer:

  1. Jag förstår och tycker också att det där är konstigt! Kram från Liv

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med! Eller när en äldre man - han behöver inte vara så mycket äldre - säger "Hej flickor!" Det känns både nedlåtande och gubbsjukt.

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det konstigt? Mina kusiner har kommit in på samma spår. Känns så himla märkligt när de på FB eller på riktigt för den delen tilltalar en med "Hej kusinen"
    urk...

    SvaraRadera