Samtal från IVF kliniken

Tack kära Doktor S!

Hon ringde när jag var på jobbet. Jag satt på toaletten. Jag drog upp byxorna och spolade och sen gick jag ut för att prata med henne. Hon är så omtänksam. Tack för att du ringde. Det betydde så mycket. Så mycket. Precis som ni säger så önskar man ju att man får ha ett samtal med sin läkare efter att det misslyckats. Inte ett samtal där man hör hur stressen finns i grunden och man helst bara måste lägga på för att underlätta den fortsatt dagen för dem. Det är inte bra!

Hon ringde och nu föreslår hon att vi ska vänta med IVF till nästa cykel ändå... för att ta ett FSH (Blodprov på Follikelstimulerande hormon) för att se om det ligger bra för då kan vi utföra Crash IVF. Oj oj oj. Hon vill att jag hör av mig snart och meddelar hur vi vill göra. Jag är osäker på hur vi ska göra.

Crash IVF innebär att man dag 21 i cykeln tar en spruta för att förhindra ägglossning, en bromsspruta. Det är till för att hindra att äggblåsorna själva utvecklar en blåsa för tidigt som sen stöts bort innan behandlingen är klar. Det är en slag ingripande - en crash i den vanliga IVF för att förekomma ägget och hitta det ägg som är bäst innan det förstår det själv? Hm... Något sånt. Vissa har lyckats bra med detta men vissa har fatalt misslyckats. Förutsättningen för att göra Crash IVF är att man har kort menscykel och normalt FSH värde.

Nu gäller det att bestämma sig.

Idag är jag på dag 9 i cykeln och hoppas innerligt på att få egen ägglossning och naturligtvis hoppas vi på att det ska fungerar naturligt denna månad. Tänk om det kunde göra det!!!

Just nu stoppar jag i mig en hel del preparat som ska öka fertiliteten:

Omega-3 = 3000 mg/dag.
D vitamin = 100 mikrogram/dag
Fertile xx = specialbeställt från USA!!! Innehåller munkpeppar bland annat.
Infolic plus = innehåller melatonin, specialbeställt från Italien, som ska vara finfint för äggen!
Melatonin, som förövrigt är jättebra om man har sömnbesvär!!
Prasteron (DHEA)
En och annan trombyl slinker ned i kistan med :-)

Under tiden jobbar vi med att starta upp vår verksamhet. I helgen har vi några vänner här på besök som ska hjälpa oss skrapa bort gammal risig färg från huset. Helt fantastiskt att de kommer hit med arbetshandskarna på och hugger i!!
Kram till alla!!!

5 kommentarer:

  1. Hur får jag tag i dig om jag vill skicka ett mail?
    Kram E

    SvaraRadera
  2. Ojoj hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bra :)

    Förrestän, har du blivit ordinerad Omega 3? Läkarna vill inte att jag tar det så jag har slutat vilket jag tycker känns lite olustigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför tycker inte läkaren att du ska ta omega-3?

      Radera
  3. Lycka till nu! / hälsning och en kram Ulrica

    SvaraRadera