Görandet

När kravet släppte ifrån min axlar en aning så kunde jag lätta en liten stund.

Efter morgonens förlamning så hade jag tre fina kontakter som gav mig kommentarer till vägledning. Den ena var från min mamma som uppmanade mig att släppa kraven. - Låt grejerna stå kvar i bilen, om du inte orkar ta hand om dem nu. Ingen blir lidande av det, släpp på dina krav, du behöver inte lasta ur grejerna nu.

Den andra var från min fina vän L i Malmö. Vi hade ett långt chattsamtal. Vi trivs med att utbyta ord genom att skriva, fast ibland saknar jag att höra hennes röst måste jag medge. Men vårt cybersamtal hjälpte mig mycket idag. Dels bekräftade hon det som min mamma sagt, att jag inte behöver göra det där med mitt flyttlass i bilen. Tänk, det är ju inte så konstigt att jag får sån ångest av all flytt. Jag gör ju inget annat än att flytta! Bara tanken på att packa ned saker och packa upp får mig att få panik. L och jag pratade också om görandet, att gå in i en uppgift och koncentrera sig på den och när sen tankar och känslor uppstår bemöta dem med accepterandet. Verkligen jobba på det, för om jag aldrig vågar gå in i görandet utan bara står bredvid och har mina föreställningar om vad jag vill göra så kommer jag aldrig kunna göra något! Det är det min ångest handlar om mycket att jag vill mer än vad jag har byggstenar. Det går, som ni alla vet, inte att bygga ett hus och börja med taket först. Utan en byggsten i taget är det lämpliga och ödmjuka förhållningssättet.

Den tredje och fina kontakten var med min vän F, som ringt mig nu i två dagar bara för att kolla hur det är. Det håller mig uppe. Hon finns högst närvarande i mitt liv.

Jag vill också tillägga att jag fått vara och bo hos A och H i Stockholm från onsdag till söndag och i torsdagskväll hade vi riktigt mysigt, det var också ett tillfälle jag släppte taget. Jag är så glad för att de öppnade sitt hem för mig och lät mig få vara där!

Under kvällen så har jag ägnat mig åt görandet. Jag tog med mig min pärm med musiknoter och trots svårt motstånd och aningen ångestdarr inuti mig så begav jag mig iväg till replokalen med gitarristen, basisten och pianisten på plats. Trummisen hade fått en vattenläcka hemma så han uteblev. Det blev en mycket lyckad kväll! Jag kände det som en bit av mig återvände. När jag gjorde det, att jag gick in i görandet för att utforska, så kom massor av tankar och känslor som vanligt t.ex. att jag borde kunna detta bättre, jag borde haft fler låtförslag och om jag har låtförslag så borde jag ha tagit ut ackorden, jag borde kunna piano så jag kunde förevisa. Jag hörde alla tankar och jag sa att nu är jag här och sjunger och det är tillräckligt bra just nu. Det gav mig glädje och musikerna är varma generösa och mysiga människor. Jag uppfylldes av tacksamhet!

4 kommentarer:

  1. Åhhh Anne! Vad härligt och fint! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Så bra Anne, så bra att du släppte kraven på dig själv för en stund, att du sjöng och att du fick den feedback som jag tror att du behövde.
    Kram J

    SvaraRadera
  3. Anne, undra på om din stressnivå stiger av allt flyttande, jag tycker det river upp så fruktansvärt mycket att packa ner sitt liv i lådor, packa upp igen, ständigt vara på väg. Jag önskar dig så att kunna vila i upplevelsen och känslan - som i sången du berättar om. Och jag vet ju också hur du arbetar med din medvetna närvaro. Att vara i musiken låter för mig underbart!

    SvaraRadera
  4. Anne. Det där med krav, det kan vara så djupt intatuterat i oss att vi ÄR först och endast när vi presterar och för vissa av oss är det aldrig bra nog, det kan alltid bli bättre. Det här underbyggs av hela samhället idag, där målplaner ska flyttas fram innan man ens hinner fram till första eller inte ens hinner få vila i segern att ha nått fram innan man ska nå ännu högre, ännu snabbare, bli bättre. För en person som alltid varit i full fart, skapat mycket, tagit hand om andra kan det bli avgrundsdjupt när krafterna sviker en på ett eller annat sätt. En vanlig strategi är att hålla sig undan, man tycker man är till besvär när man inte är på topp. Jag kom att tänka på det här när jag läste din text. Roligt att du hade en bra dag med musik!

    SvaraRadera