Andningsövning

Sätt tungspetsen bakom övre framtänderna.
Andas först ut ordentligt genom att ljudligt blåsa ut all luft ur lungorna genom munnen. Stäng sedan munnen och andas tyst in genom näsan medan du räknar till fyra.
Hål nu andan under det att du räknar till sju.
Andas sedan ut ordentligt genom att ljudligt blåsa ut all luft ur lungorna genom munnen samtidigt som du räknar till åtta.
Det här är ett andetag. Andas nu in igen och upprepa hela proceduren tre gånger till så att det sammanlagt blir fyra.

Kom ihåg att du ska andas in tyst genom näsan och andas ut ljudligt genom munnen och ha tungspetsen bakom övre tandraden hela tiden!

Den här övningen har en naturligt lugnande inverkan på nervsystemet. Till skillnad från lugnande medel som ofta bara är verkligt effektiva till en början men som blir mindre verkningsfulla med tiden är den här övningen knappt märkbar när man börjar med den men ger starkare effekt ju mer man övar och använder den. Gör den minst två ggr per dag.

All text är tagen ur Naturlig hälsa - Alternativ medicin av Andrew Weil (1995).

Jag har börjat göra denna övning idag och använder även en annan övning som Bob Hansson skrivit om på sin sida som är en övning som man kan använda när det finns en besvikelse på någon som finns eller som inte finns.

Något har hänt med mig ikväll. Jag var en på en underbar gudstjänst som heter värdefullgudstjänst. Av flera anledningar har jag sökt mig till andligheten den senaste tiden. Jag har inte tidigare varit av den uppfattningen att jag trott att Gud skulle finnas hos mig på något sätt. Kanske inte den Gud som kristendomen predikar om i alla fall. I det helvete jag befunnit mig i de senaste veckorna har jag tillslut inte haft någon annan utväg än att just vända mig till Gud, överlämna mig. Jag vet inte vad eller vem Gud är men jag ber om att få släppa taget och ber om att få vägledning ut ur mitt kaos. Gudstjänsten ikväll leddes av en mycket fin präst och hon sa meningar som sagts så många gånger i kyrkan av många präster men ikväll fick de orden en helt annan betydelse för mig. Jösses! Det låter som jag blivit frälst.

Nu till min kemikaliska status. Jag har inte ätit sertralin idag alls, ätit två tabletter av johannesört istället + R184 + binjurestärkande tabletter. Jag VET att man inte ska blanda SSRI med johannesört därför har jag bytt ut det ena preparatet mot det andra idag efter några dagars utfasning av SSRI. Halveringstiden på Sertralin är 26 timmar vilket innebär att jag fortfarande har SSRI preparatet kvar i kroppen. Eftersom jag har fyllt på med johannesört så har det nog orsakat en viss kemisk explosion inombords. Ikväll känner jag mig nämligen speedad, vilket jag inte gjort på minst fyra veckor....Att vara speedad är i och för sig att föredra framför att vara håglös men mittenläget är ändå att föredra. Därför fortsätter jag andas med övningen ovan och inväntar att kroppen ska återta den kemiska balansen.

1 kommentar:

  1. Åh vad fint att läsa! Jag tror att det är när man är på yttersta randen som ropet på något högre, något starkare som kan hjälpa en kommer. Intressant det där med Bobs övning, att ställa sig frågan: "när är allt lätt?".

    SvaraRadera