Vision och utkast

Jag skulle vilja fråga er som läser här,
Hur mycket tycker ni att man kan ta när man arrangerar ett bröllop för 55 pers?
Låt säga att ca 13 000 kr går till cateringfirman för maten.

Är 25 000 kr (55 pers) för ett bröllop inkl lokal, mat, underhållning, dekoration, dukning, städning, arrangemang en lagom summa?


Här är ett smakprov på vad som komma skall....

13 kommentarer:

  1. Låter sjukt billigt om du frågar mig.... En stro fest med välkomstbubbel, 3-rätters, viner, tårta etc brukar väl snitta på minst 1.000:-/per inbjuden gäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för jättebra input. Jag har ju ingen aning så det här var jättebra att få höra lite mer om!! TACK!

      Radera
    2. Det är ungefär min tanke också, när vi kollade upp lite inför vårat bröllop så låg det typ på det (då ingick lokal) och sen tillkom 1000 kr i timmen för lokalen efter typ 01 eller nåt sånt... Då har det ju även varit bordsservering och är man runt 50 personer så behövs ju då lite personal... När jag kollade så var det iof i Stockholmsområdet så det är klart att sånt kan säkert spela in också men 25 000 med mat för 55 pers låter väldigt lite tycker jag...

      Radera
  2. Elin Dahlkvist Frid28 mars 2012 14:19

    Allting beror ju på vilken nivå ni lägger det på : )
    Vad får ni av cateringen för 13 000?
    Buffé/trerätters? Med eller utan personal?
    Buffé kräver mindre personal och är lättare att hantera! Planera leveranserna så att ni inte behöver hyra kylskåp! Glöm inte is om ni tänker ha drinkar och vill kyla bubbel!

    Är det er egen lokal, men egna befintliga möbler och porslin?
    Om ni behöver hyra något, försök att hämta och lämna själva, transporterna är det som kostar mest! I Trönö finns det säkert möjlighet att låna allt från andra lokaler, I Rönningen lägger de ju ner sin föreningslokal, säljer de någonting från den mån tro? Kolla med Tommy Ekmark!

    För att klara budgeten kan ni behöva
    - plocka blommor själva, och be en vän binda din bukett, om ni inte är allergiska kan ni löva, det blir fint och är gratis!
    - välja enklare bröllopskläder/ köpa begagnat eller låna kanske?
    - be vänner stå för underhållningen, ljudanläggning har väl blivande maken?
    - köpa alkohol på en finlandsbåt eller liknande : )
    - servera en vacker sommarbål med blommor i, eller en god Cava i stället för Champagne.
    - kolla om cateringen kan hjälpa er med städningen om ni vill slippa det själva.
    - Transporter för gästerna kostar en del, om ni behöver buss från Trönö till stan på natten t ex, glöm inte den kostnaden.
    - Vigseln kostar inget om ni håller till i kyrkan.
    - Om man vill, kan man be några av gästerna att ta med en tårta som bröllopspresent. Då kan ni avsluta middagen med en tårtbuffé, det är vackert, roligt och brukar bjuda på en variation utan dess like! Dekorera med blommor och blad och ställ gärna tårtorna i olika nivåer, det blir fint.

    Jag tror nog att pengarna kan räcka, om ni verkligen kämpar för det, även om det är aningen tight.

    Lycka till!
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elin, jättemycket bra förslag men jag tror du missuppfattat det, det är inte till vårt bröllop utan till bröllopsarr. som ska köpas av människor som vill gifta sig i Trönö gamla kyrka. Annars var det ju superbra allt du räknat upp och får mig att tänka efter jättebra!!! Då är det alldeles för billigt att ta 25 000 kr i betalt om man ska stå för allt det som du räknar upp? ´Ska förklara/utveckla mer sen... på jobbet nu...

      kram och tack!

      Radera
  3. Jag tycker också att det låter lite väl billigt. Det dubbla hade jag gissat på. Vi betalade runt 1000 kr/person på vårt bröllop och då hade vi ingen underhålling i form av band. Tänk på att ni ska tjäna på det också.

    Mitt tips är att ni tar in offerter från andra arrangörer och ser hur mycket de tar.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag driver ett sånt företag ;) maila mig om du vill bolla idéer! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, har förstått att du håller på med något inom arrangemang, restaurang osv... Kul! Då kan jag bolla lite med dig!! TACK!

      Radera
  5. Kanske kan ni ha två olika prisklasser och ge "kunderna" valmöjlighet. Man får vad man betalar för så att säga ;) tycker ofta att det finns för lite med "billigare"paket att köpa vid just bröllop. Men se till att verkligen räkna ut vad utgifterna blir för er och lägg till så att ni tjänar på det.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra perspektiv Jessica. Tror vi ska göra så, en billigare variant och en lite dyrare och kanske ytterligare ett paket med. Tre paket ska vara bra i försäljningssammanhang har jag hört.

      Radera
  6. Vad roligt med alla ide'erna! Jag håller med om att det är lågt räknat med 25000 kr. Ni ska kanske erbjuda olika prisalternativ till kunderna och kontakta några cateringfirmor för prisuppgifter. Samla in några som kan servera mm och gör en budget med alla sociala avgifter. Glöm inte att räkna med egen inkomst med sociala avgifter så att du kan tjäna på det. Tänk på att företaget är momspliktigt. Almi företagspartners har en affärsplan på hemsidan som är mycket bra att ha som underlag. Lycka till! / Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver i en affärsplan inne på verksamt.se och den är bra med. Vi har ju gått en företagskurs nu också, så all kunskap ligger där och väntar... Helt klart förstår jag att det är lite för billigt med 25 000, det är ju 454 kr/pers. Vi räknar med att tjäna 3000 kr/var på en sån kväll efter skatt och soc. avgifter. Men det är den billiga varianten vilken innebär att vi i princip erbjuder lokal och underhållning i två timmar.

      Är det Caroline, Caroline (Trelleborg) eller en annan Caroline :-)

      Radera
    2. Hej! Det är Caroline i Trelleborg som själv håller på och räknar och kontaktar folk samtidigt som den ena överaskningen efter den andra kommer. Det är hur mycket som helst och kostsamt... innan vi ens kan börja. Vad roligt att ni ska försöka igen. Har missat det här med insamlingen men det kan ju alltid åtgärdas. Vill också passa på och tacka för inbjudan till bröllopet. Det ska bli underbart att få vara med. Sist men inte minst, härligt namn, Tuvalina i Trönedalen. Ha en skön kväll tillsammans.

      Radera