I botten på en loppfröburk

Tack för era tips då det gäller magstopp!!
 En del av tipsen är totalt raka motsatsen mot för vad jag tidigare har lärt mig: t.ex. att linfröna ska vara krossade och inte hela! Intressant! Jag har alltid hört att utanpå hela linfrön så finns en hinna som när man blöter upp dem så bildas en gelé som är bra när det ska passera tarmen, vilket då gör att de får en laxerande effekt.  Om man då istället krossar dem så försvinner denna gelé och istället frigörs de inre egenskaperna som linfrön har, som omega-3 och tyvärr frigörs det hemska giftet cyanid mer när de är krossade också. Faktum är att Livsmedelsverket avråder från att äta krossade linfrön. När detta blev uppenbart för mig så slutade jag äta krossade linfrön och jag blev inte så förtjust i tanken på att äta hela heller, för den delen.

Sen fick jag ett annat tips som gäller psylliumfrö. Det har jag tidigare i livet varit flitig användare av. De så kallade loppfröna. De är vad jag förstår helt giftfria och har samma geláktiga egenskaper som linfrön. Då när jag använde dem förut så sas det att det var oerhört viktigt för att få rätt effekt av loppfröna att de är av den svarta sorten (Ljusa frön kommer från en grobladsliknande ört, Plantago ovata, som växer i Indien. Mörka frön kommer från samma ört men är av en annan art, Plantago psyllium, som växer vid Medelhavet). Idag vid en snabb googlesökning så kan jag faktiskt inte hitta att egenskaperna skulle vara olika beroende på loppfrönas färg (dock heter ju faktiskt den ena plantan psyllium, kanske är det då den som ska användas?). Dessa loppfrön har blivit väldigt trendiga den senaste tiden eftersom de mals ned och säljs dyrt i små påsar men kallas då istället Fiberhusk. Fiberhusk används i glutenfria bröd och har blivit en het LCHF ingrediens!

I botten på min loppfröburk
Trots mitt dimmiga bomullsaktiga tillstånd jag befinner mig i för det mesta nuförtiden så gjorde jag en kraftansträngning nu på morgonen och kokade ihop en finfin fibergröt. Den består av russin, loppfrö, katrinplommon, havrekli och rågmjöl. Till detta serverades hemlagad lingonsylt och mjölk. Därefter har jag druckit en halv liter vatten.

Ps... gårdagens barnmorskebesök gick bra. Jag har gått upp 7 kg sen inskrivning och magens SF-mått är lite lite större än normalnormalkurvan. Blodsocker, blodtryck och HB såg mycket bra ut och Flingans hjärtljud var 152. Hon rörde sig en hel del då när jag låg där på britsen :-D

Nu borde jag väl vara redo!


4 kommentarer:

  1. Intressant det du berättar om dessa frön. Också jättefint att Flingan mår så bra. Alla kramar och "hejapårop" till dig från Göteborg och Eva!

    SvaraRadera
  2. Inte så många dagar kvar nu!! En dag ska vi ses i verkligheten med våra döttrar och krama varandra och gråta en skvätt. Det ser jag fram emot. <3 <3 <3 Det är tuffa veckor kvar nu men det kommer att gå bra. Hang in there och hör av dig när du vill om du är orolig. Kram Elin (i Skåne)

    SvaraRadera
  3. Jag har av och till haft problem med förstoppning, när jag var yngre p.g.a. anorexin (jag åt för lite fett), när jag var äldre p.g.a. IBS och graviditeter. Faktum är att just trög mage har varit det första graviditetssymptomet för mig - det kom före illamåendet...

    Enligt min erfarenhet fungerar varken torkad frukt, linfrön, fibrer eller andra "vanliga" huskurer mot förstoppning särskilt bra. Det som VERKLIGEN får fart på min mage har varit och är 1) Kokta rödbetor, helst i form av soppa med rivna sådana och 2) En stor påse chips (200 g). Chips testade för övrigt en av mina kompisar också, och enligt honom var det samma effekt där:-). Jag ska akta mig för att äta fibrex och fullkorn. Däremot går pofiber bra. Bananer gör att det blir tvärstopp. Men det är MIN mage. Och det är inte säkert att det funkar på din...

    Kramisar!!!

    SvaraRadera
  4. Och jag som alltid trott att det är linfrön man kallar för loppfrön!!! Ååh! Turligt nog är min påse linfrön snart slut, då blir det psylliumisarna som hamnar på inköpslistan.
    Tack för tipset!! <3

    SvaraRadera