IVF 4 - framtidsplaner

När det inte går att prata så skriver jag. Därför blir det att jag skriver mail till IVF kliniken. Jag har mer och mer börjat ana att de börjar bli trötta på mina mail. Jag får inga svar i alla fall, annat än idag då jag ställde ett direkt mail till en läkare.

Jag tycker inte att jag har orimliga frågor och jag önskar så att jag fick en lugn stund att prata om kommande behandling. Den stunden uteblir vilket gör att frågorna hopar sig i mitt huvud.

Sist jag pratade med en läkare så sa han att de inte har något mer att erbjuda än den behandling som vi redan gjort. Sen hittade jag en behandling som de gör i Danmark som kallas Crash IVF och det visade sig att Falun gjort den tidigare med goda resultat. Jag frågade om det kunde vara något för mig, då den används på kvinnor som svarat dåligt på behandling, som fått få ägg och som har kort menscykel. Falun tyckte att vi kunde prova det på mig. Jag fick ett kort mailsvar om det. Men nu får jag för mig att de svarade mig så bara för att få tyst på mig. Jag vill ha mer argument, mer för och emot och framförallt om de tror det kan vara något för mig?

Känner mig ledsen och sorgsen ikväll. Sorgen och saknade efter Tusse sköljer över mig. Jag blir förtvivlad över att inte kunna ha en plan att hålla mig till. Svårt att få någon att prata med om detta, få en dialog. Jag är inte ute efter snabba svar eller lösningar. Jag vill ha en dialog, en klok sådan.

4 kommentarer:

  1. Kan du inte få en telefontid med en av läkarna på din klinik så ni kan diskutera vad som vore bäst för er? Hur ni ska gå vidare?
    Vi har gått på olika kliniker men jag önskar att ni gick där vi går, på Carlanderska i Göteborg. Då skulle du aldrig behöva känna som du gör. De är verkligen helt fantastiska där. Super bra information, varme och omtanke. De ser verkligen till den enskilda paret och är riktigt resultatinriktade. De gör verkligen det som passar er bäst. Första mötet vi hade med dem tog två timmar. I lugn och ro pratade vi igenom allt, från journaler, tidigare behandlingar, vad som skulle ändras, frågor osv.. Det är tråkigt att läsa det du skriver. Det ska inte vara så. Det sista man behöver i denna jobbiga situation är att ha obesvarade frågor, funderingar och stress. Man har nog ändå! STOR STOR KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sagt det förr men jag säger det igen: Carlanderska är fantastiska. Håller med "William valde oss" om det hon skiver om deras bemötande och omtanke!
      När vi valde mellan kliniker valde vi mellan Ca och Falun. Nu i efterhand känns det oerhört bra att vi valde CA. Jag har tidigare hört så mycket bra om Falun, men nu tvivlar jag. Det måste ju vara en självklarhet att man får en återkoppling från läkaren efter en misslyckad behandling.
      Trots att vi "bara" var distanspatienter på CA så fick jag alltid ett samtal med läkaren (dessutom samma läkare varje gång)efter misslyckat försök.
      Även denna graviditet (trots att den var spontan) ringde läkaren upp (dessutom samma dag som jag pratat med barnmorskan)och svarade på en del frågor som jag då hade.

      Som barnlös och inne i ivf-svängen ska man inte behöva kämpa för att få kontakt med läkare och svar på frågor. Det ska vara en självklarhet!!

      Många kramar till dig.

      Radera
  2. Låter fantastiskt bemötande som ovan beskriver. Så ska det gå till tycker jag med. Man måste väl få en timmas pratstund hur man ska gå vidare etc. Om inte annat på telefonen..önskar dig åter igen lycka till Anne.
    Hälsningar och en kram från Ulrica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår du har letat och sökt all information kring detta men jag såg en tråd, kanske du ej sett den:
      http://www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

      Radera