På väg till BVC

Idag blir det läkarundersökning på Klara. 
Klara grimaserar av den starka solen. Sitter i babyskyddet med mormors stickade tröja på. Igår fick hon prova napp och det visar sig va bra när hon har ont i magen. 

Krister sitter och kör medan han sjunger barnvisor efter sin spotifylista. 

Amningen går inget vidare. Nån dag trodde jag det va på väg att släppa men nu skriker hon igen så fort hon fått tag och stretar emot. När hon får tag så somnar hon lätt och det hela stannar av. När hon däremot får flaskan så mumsar hon för fulla muggar. 

Jag är väldigt utmattad. Orkar inget knappt. Behöver vila mer. Ska göra det med Klara när vi kommer hem. 

Tack till Måns Mamma som skickade en fin present till Klara!

Puss och kram till er från oss 

:-)

Tillägg efter besöket:
Allt är jättebra med Klara. Hon går verkligen upp i vikt. Faktum är att vi fick rådet av läkaren att ge henne mindre mat per gång eftersom hon bajsar extremt mycket, ca 14 ggr per dygn ibland. 

Det tråkiga var att vi vägde henne innan amningen på BVC för att se hur mycket hon får i sig och hon hade bara gått upp 5 gram efter amningen!!! Förmodligen sätter hon tungan i gommen när hon suger. Det smackar och mjölken åker bara fram och tillbaka i amningsnappen 
:-( 

16 kommentarer:

  1. Jag hade det inte heller lätt med amningen. Jag tror det är så för fler än man får veta. Hoppas det löser sig snart! Kram från Liv

    SvaraRadera
  2. Lilla skruttan, så go!
    Första tiden är verkligen tuff och man blir trött. För att inte säga totalt utmattad. Lillebror är tio veckor nu och för oss vände det vid två månader. Från allt jobb med amning, magont, vaknätter och brist på rutiner till amningsvana, längre sovpass på nätterna och om inte rutiner så i alla fall en ide vad man kan göra vid gråt och gnäll.
    Jag inser att det säkert kan vända tillbaka igen, men just nu kan jag känna att jag njuter frukterna av två månaders slit.
    Hoppas du får en chans att vila lite!
    Kram K

    SvaraRadera
  3. Grattis till eran lycka! Önskar er en lycklig framtid! Kram Janet (iteradafamilia)

    SvaraRadera
  4. Men snälla du.......man måste inte amma, det blir bra ändå,
    med mätt bebis och nöjd mamma och så kan pappa hjälpa till med matningen.

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Grattis till lilla tösen! Vill rekommendera amningshjälpens slutna grupp på Facebook, ring en hjälpmamma och skippa flaskan om du vill amma. Köp tillmatningsset o stödmata via det så stimuleras mjölken samtidigt... :-)

    Men det är helt okej att inte vilja fortsätta amma också, huvudsaken är ju att mamma o barn mår bra -<3

    SvaraRadera
  6. Håller med tidigare kommentar. Man behöver inte amma, det är en otrolig hysteri om amning.. Går det inte så går det inte, man ska inte behöva må dåligt!!! Jag valde tom att inte amma
    överhuvdtaget

    SvaraRadera
  7. Så skönt att allt är bra med lilla Klara! Hon är så makalöst söt!
    Jag förstår till fullo, att du vill amma. Men låt det inte ta all din energi från dej, snälla!

    Jag kämpade på med mina, 3 gånger gick jag igenom det, samma historia. Började amma, men det räckte inte till och barnet ökade inte i vikt. Sen började jag ge tillägg, men ammade alltid först, försökte pumpa mellan matningarna för att få upp produktionen, men det gav ingenting. Höll på så i 2-3 månader med alla tre barnen, tills de själva till slut vägrade ta bröstet och då sörjde jag....
    Nu i efterhand undrar jag varför jag inte kunde släppa det tidigare. Jag känner nu, att det tog överhanden, min stora önskan att kunna amma. Så mycket tid och energi, all oron, alla funderingar på hur jag skulle lyckas bättre. När jag istället skulle passat på att njuta av mina små, den tiden går ju så förtvivlat fort!
    För att inte tala om, hur mycket jag ältat det i mitt huvud efteråt, varför det inte gick bättre.
    Vårt problem var iofs inte detsamma som ditt, sugtekniken fungerade nog, problemet låg nog mer hos mej. Jag gjorde en bröstförminskningsoperation redan som nittonåring, kändes klart helt rätt då eftersom jag hade stora problem med rygg och nacke. Jag har förstås ångrat sen att jag inte väntade, tills jag fått barn.
    Så vart ville jag nu komma? Jo, självklart ska du göra vad som känns rätt för dej och du vet säkert bäst själv, hur mycket du orkar! Men om jag får lov att komma med ett litet råd, låt det inte ta överhanden! Om amningen tar för mycket av din energi och skapar en massa oro, släpp det. Din underbara lilla dotter har redan de bästa förutsättningarna ändå, för att må bra och växa upp till en stark människa, hon har ju de bästa föräldrarna som finns att få!
    Stora kramen från Maggan.

    SvaraRadera
  8. Skönt att allt att är bra med Klara. Du behöver inte amma. Kan du pumpa ut och ge på flaska istället? Tänker på er! De första månaderna är jobbiga. Tar tid att lära känna Klara. Så fin hon är!! Kram till er alla! Maja

    SvaraRadera
  9. Bläddrar i min dagbok. 14/1 2014 :"Jag är jättetrött. Helt slut faktiskt. Trött, glåmig... Sömnbristen gör mig känslig" Min lilla flicka var då knappt två månader. Det är fortfarande så mycket känslor men nyfödingstiden känns som i ett annat liv! Samtidigt vill man spara varje ögonblick. Kramar till er alla tre

    SvaraRadera
  10. Har fött upp fem barn utan amning. Har försökt men det har fungerat dåligt. Har inte haft uthålligheten att försöka till utmattningens gräns. Tycker inte det varit värt det faktiskt. Med tillägg och flaska kom glädjen och orken tillbaka. Och det betydde mest för mig. Sen gör ju andra sina val hur mycket man vill försöka. Trycket är stort från BVC om amning, men jag ljög helt enkelt flera gånger att jag ammade för att slippa påtryckningar m att inte ge upp. Min ena dotter har också haft svårt att få igång det, och trappade av efter ca 6 v. Rådde henne faktiskt att inte säga nåt om det på BVC eftersom dom fick henne att känna sig som en dålig mamma eftersom hon inte fixade det riktigt. Det kan stjälpa mer än hjälpa om dom är för pådrivande. Naturligtvis är amning det absolut bästa, men det kan bli precis lika bra, eller t.om bättre att ge flaska om det innebär att mamman mår dåligt. Man ska inte lägga nån prestige i detta, och ta ut sig fullständigt. Det mår ingen bra av. Min sonhustru pumpade ur och gav sen i flaska, det fungerade bättre för henne. Så välj själv hur mycket du är beredd att satsa av din ork. Lillan kommer att klara sig utmärkt hur du än gör. Lycka till med allt

    SvaraRadera
  11. Vilken jättefin vinjett ni fått till.

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder man möts av här :) grattis igen!!

    SvaraRadera
  13. Skickades..men skulle skriva att min son var också en riktig bajsare när han var liten och då ammade jag honom bara, han kunde bajsa 20 gånger varje dygn!! och sen en gång gick det 18 dagar utan bajs!!!!! Öhhh!! Haha, dom är spännande dom där små magarna :)

    SvaraRadera
  14. Vad lik Klara är dig Anne, på bilden till höger!

    SvaraRadera
  15. Vad lik Klara är dig Anne, på bilden till höger!

    SvaraRadera
  16. Hittade hit via en annan blogg=)) Jag har följt dig förr.
    Stort grattis till flickan<3 Underbart söt är hon<3

    Bamse kramar!

    SvaraRadera