v 34 (33+2) sjuk

Jag tror inte jag varit så här sjuk sen sommaren 2010 då jag fick någon rejäl tarminfektion så CRP:t rusade upp ganska högt men nu, att vara höggravid och ha rethosta är nog bland den värsta kombinationer man kan råka ut för. Jag har nu varit sjuk i en vecka. I natt var den värsta natten då jag hostade ihållande hela natten tror jag. Trots att jag tog några ml Cocilliana och trots hinkvis med honungsvatten. Tillslut tog jag 7,5 ml Cocilliana och somnade en stund på morgontimmarna.

Det är läskigt att ta Cocilliana eftersom det påverkar Flingan med. Hon blir mycket lugnare så natten till måndagen var vi tvungna att åka till förlossningen för att kolla att allt stod rätt till med henne. Det gjorde det. Men frågan är vad som är bäst, man måste väga fördelarna med nackdelarna. Att jag inte får sova är ju inte heller bra så inatt ska jag ta en rejäl dos innan jag förhoppningsvis somnar några timmar.

Inatt var också första natten vi sov i vårt nyrustade sovrum och det var fantastiskt. Nu är det bara lite småfix kvar sen har vi ett praktiskt och vackert nytt sovrum!

Varje dag tar vi en kort promenad jag och Krister till koghagen bredvid där en ko nyligen fått en kalv. Kalven ser lite klen ut så vi hoppas varje dag att den ska ha rest sig upp för att dia sin mamma. Den är säkert en vecka gammal och nån mat har den säkert fått i sig annars skulle väl den inte leva vid det här laget. Känner enorma moderskänslor för kalven. Vill gå dit och hjälpa den överleva!

Det är skönt att ta en kort promenad i solen och hålla Krister i handen för att sedan gå in och vila igen.


10 kommentarer:

  1. Du får krya på dig!!
    Jag brukar koka egen hostmedicin men vet inte om den fungerar på din hosta 😉 jag brukar ge mina små denna! Receptet är: 3 dl outspädd svartvinbärssaft 7dl vatten och en bit färsk ingefära ca 3 cm. Koka upp detta, tag sedan en mugg efter behov och drick det så varmt man kan. Förvara det som är kvar i kylskåpet. /Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det låter som en jättebra dunderkur! Tack för tipset!

      Radera
    2. Varsågod!! Hoppas att den hjälper!! /Helena

      Radera
  2. Jag var också sjuk, hostade som en tok och blev faktiskt sjukskriven under graviditeten. Tyckte det var jättejobbigt att hosta och hosta så hela magen drog ihop sig. Men Halvan mådde bra. Jag fick inte Cocillana utan Mollipect som jag tog de värsta kvällarna. Precis som du säger, du måste ju sova. Men åter, bra att du åker in. Gör det om och om igen, så ofta du känner. Jag var så glad att vi alltid blev tagna på allvar med Halvan, alltid blev bra bemötta när vi var oroliga. Hoppas du mår bra i övrigt. Kram

    SvaraRadera
  3. En msk sirap och en tsk ingefära, blanda ihop och ät upp. Lycka till

    SvaraRadera
  4. Krya på dig Anne! jag är så glad för din och Kristers skull,att lilla Flingan finns,växer,och frodas där inne i din mage.Kram från Ylva(Agneta Frids väninna).

    SvaraRadera
  5. Hej Anne! Jag följer din blogg men har varit dålig på att kommentera. Är så glad för er skull!! Jag håller tummarna för er och önskar er LYCKA!! Tänk att FLINGAN snart är här! Vi själva har gjort 2 misslyckade ET. Vid nästa försök vill jag ta Prednisolon fullt ut. Vet du vilka biv det kan ge på fostret? T. Prednisolon 20 mgx1 fram till vecka 12 våga/ kan jag ta det? Eller är 15 mgx1 en bättre dos för att undvika fosterskador/biv? Vår barnlängtan är så stark. Vi är 40+ måste få lyckas nu! Har du något tips/råd?

    Krya på dig!!
    Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår så har man inte kunnat konstatera några fosterskador om man tar 15 mg prednisolon dagligen. Det ska vara det optimala att ta :-)

      Stort stort lycka till!!!

      Kramar från mig

      Radera
  6. Om du inte redan gör det kan jag rekommendera att du bullar upp dig i soffan eller en fåtölj och sover sittande. Det hjälpte mig enormt när jag blev vrålsjuk under min graviditet i höstas ( var ungefär lika långt gången som du är nu). Jag var sjuk över en månad ... Det tar tid att återhämta sig när man är gravid, men det är det ju värt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, kan jag lova - puh. Ibland fungerar inte ens det... Men nu är jag frisk! :-D

      Radera