Lust och Mod

Jag är inte där än. Jag känner det. Att fråga sig vad jag har lust till eller gjort någon gång som var väldigt lustfyllt fyller mig med krampaktiga frågetecken. Att fråga sig vad jag gjort någon gång som var väldigt modigt är också svårt, då det känns som jag svikit mig själv i många år och gått på och gjort och gjort utan att känna efter om det var av mod eller lust.

Det var i varje fall fint att se Fredriks föreställning idag, där han berättade om sin resa till lust och mod. Han inledde föreställningen med att fråga sig själv, vad han har lust med. Jag fick den frågan igår med och min lust just nu är mer behov. Jag har behov av att prata mycket, vill prata hela tiden om det jag tänker, det snurrar och snurrar det jag tänker, går runt i cykler. Därför har jag behov av att prata om det som pågår inom mig, även om det är samma sak jag säger om och om igen. Jag har behov av närhet med. Behov av att kunna gå till någon när jag känner mig för tyngd av mina tankar och få sitta en stund och bara få känna att det finns någon för mig där. Det har blivit tydligt, den senaste veckan vad jag behöver, men lust kanske det inte riktigt kan definieras som utan mer behov. Det är ett steg på vägen - att börja lyssna på sina behov och söka sig till människor som kan uppfylla dessa. Därefter kan nästa steg komma - att lyssna till sin vilja och sin lust. Tror ni inte?

Jag var på healing i morse och det var väldigt skönt. Vi började med att dricka lite te och hon tände ljus inne i rummet. Rummet var väldigt ljust, neutralt och vitt. Jag fick en harmonisk känsla. Jag kunde inte låta bli att tänka på när jag var hos sjukgymnasten på Carema rehab - lysrör i taket och Mix Megapol på radion med hög volym - under behandlingen!!!

Malin som utförde behandlingen har en enorm utstrålning och ett lugn. Hon började med att stoppa om mig, med en filt, hon såg verkligen till att jag låg bra och masserade lite på mina fötter för att jag skulle kunna slappna av lite. Därefter började själva healingen. Under tiden försökte jag fokusera på andningen och mina tankar for fram och tillbaka som vanligt. Jag lät tankarna komma och gå, men de är ju så mina tankar, de tröttar ut mig, för de är så fyllda med prestation. Jag hörde en röst inom mig som uppmanade mig att inte plåga mig själv med att jag måste göra så mycket - jag kommunicerade med mig själv. En stund tog jag in det, fylldes av ljus och kände mig lugnare. I slutet av behandlingen masserade Malin mina fötter ännu mer och gick igenom hela min kropp, genom att beröra del för del. Avslutningsvis masserade hon mitt huvud och tog mig på pannan, det var så skönt. Det var vilsamt. Jag kände mig så omhändertagen. Det var som att hon hörde precis vad jag behövde.

Det bästa av allt att jag kommer få två till såna här behandlingar då Lisa gett mig det i present! Det är överväldigande att få ta emot och våga ta emot en sån gåva. Det känns unikt och väldigt speciellt för mig att få något sånt av någon och att få komma till ett hem där jag är nu och hälsar på, där jag får vara enbart för att återhämta mig och där jag får stöd och mina behov blir tillfredsställda!

Jag blir inte direkt sömnig utan mentalt trött av alla tankar. Jag längtar efter att få vila ifrån dem. Jag längtar efter att kunna sätta upp klara önskemål och sedan gå mot dessa utan att känna panik. Jag längtar efter livet och kärleken. Det krävs mod att vara kvar i denna turbulens av känslor och tankar. Nu har jag ju medicin som kanske ska dämpa det hela lite, så idag när jag låg där på healingen tänkte jag att om jag hade haft det här och detta stöd hela tiden så skulle jag klara mig utan medicin, tror jag, men det yttre stödet kan ju inte finnas där hela tiden och medan mitt inre stöd växer sig starkare kanske ändå medicinen är bra - dock tvekar jag ibland som ni märker. Det kan vara att jag tror att gråten blir instängd som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Jag blir då rädd att inte kunna möta kärnan i min problematik och befria mig. Kanske kan sorg och ångest uttryckas med andra medel än gråt? Det kan uttryckas med sång kanske. Eller något annat?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Vet du, jag gick på healing i en period när jag mådde riktigt dåligt och kände mig mycket ensam. Det var en liten vänlig men anspråkslös lokal och jag blev också ombäddad. Jag fick en sådan känsla av frid av den behandlingen. Jag minns när hon lade sina händer på mina knän. Det var som om en otrolig massa spänning och rymningsreflexer bara försvann ur min kropp då. För mig var det så bra, just då. Som det känns för dig nu.

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter så rätt, det är precis det som behövs, omtanke. Under en period när jag hade svårt gick jag på massage hos en och samma tjej en gång i månaden, det var helt underbart,Kom dit för ont i kroppen, upptäckte mer och mer vilken lisa för själen det var.

    SvaraRadera
  3. Jag börjar mer och mer förstå att det är mycket nödvändigt med kroppsterapi och beröring för att läka än att bara prata och prata. Tack för era fina kommentarer och att ni delar med er!

    SvaraRadera